sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Asiakaskunta GameStopissa


Olen kehittynyt myyntityössä huomattavasti, mutta tässä kirjoituksessa kerron asiakkaista, koska työtehtävät ovat pysyneet aika samana ja kerroin niistä jo edeltävissä kirjoituksissa.

GameStopin asiakaskunta on aika laaja, asiakas voi olla iältään, sukupuoleltaan tai väriltään, mikä tahansa, mutta yleisin asiakas taitaa olla noin 20-30-vuotias miespuolinen henkilö. 

Asiakkaina on yllättävän paljon ulkomaalaisia, joten englannin kielen taito on aika välttämätön työssä, omasta mielestäni ymmärrän englantia hyvin, vaikka en aina osaisikaan lausua sanoja täysin oikein. Välillä tulee myös asiakkaita, jotka eivät puhu suomea, englantia tai edes ruotsia (ruotsia en itse osaa enempää kuin muutaman sanan), joten kielimuuri vaikeuttaa myyntiä, joskus myynti ei onnistu tämän takia, mutta useimmiten saamme kärsivällisyyden ansiosta selville, mitä asiakas haluaa.

GameStopilla on myös vakioasiakkaita, joiden naamat tulevat tutuksi aika nopeasti, koska osa niistä käy jopa päivittäin kaupassa, joskus vain moikkaamassa myyjiä. GameStopilla on kanta-asiakaskortit, jonka taso nousee ostettua tarpeeksi tuotteita, kaikista aktiivisimmilla asiakkailla on musta(epic) kanta-asiakaskortti, jonka saaminen vaatii huomattavasti kaupankäyntiä GameStopin kanssa.

Ikävä kyllä kaupassa käy myös ei-niin-toivottuja asiakkaita, tähän ryhmään kuuluu kahta eri sorttia eli henkisesti häiriintyneitä henkilöitä, jotka tulevat kauppaan sekoilemaan tai kerjäämään huomiota myyjiltä, mutta eivät ole ostamassa mitään ja toinen ryhmä on näpistelijät, joita käy päivittäin liikkeessä, joten myyjän pitää tarkkailla asiakkaita ja olla valmiina toimimaan tarvittaessa, niin että muut asiakkaat eivät häiriintyisi. 

Asiakkaan palvelussa kuuluu huomioida ikä ja muita asioita, jos asiakas on esimerkiksi iäkkäämpi, niin kohteliaampi kieli olisi kohdallaan ja lapsen kohdalla lauseet ovat hyvä pitää yksinkertaisena ja selkeänä.

Asiakas pystyy itse vaikuttamaan siihen, miten häntä palvellaan. Asiakkaalle on helpompi olla ystävällinen, jos asiakas itsekin on, jos asiakas vaikuttaa etäältä tai aggressiiviselta, niin häntä on huomattavasti vaikeampi palvella, oli sitten tapahtumana myynti tai reklamaatio, niin kannattaa pysyä rauhallisena ja kertoa asia ystävällisesti.

Asiakkaan kanssa keskustelu on helpottunut huomattavasti, sen jälkeen kun olen tottunut kassajärjestelmään, koska se vei aikaisemmin suuren osan keskittymiskyvystäni, nyt suurin osa komennoista on lihasmuistissa, niin voi keskittyä asiakkaaseen sen sijaan, vieläkin keskityn kassaan tarkasti, jotta en tekisi virheitä, mutta pystyn keskittymään paremmin muuhunkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti