Toinen viikko työharjoittelua takana.
Viikon alku meni
aika samalla tavalla kuin viime viikolla. Aamut aloitan pukemalla työvaatteet
päälle (tarkoitukseni oli myös pestä työvaatteet kotona tämän viikonlopun
aikana, mutta tietenkin unohdin ne työpaikalle.), imuroimalla ja luuttuamalla
lattiat, siivouksen hoidan paljon nopeammin ja en kiinnitä siihen niin paljon
huomiota, koska lattia on likainen joka tapauksessa tunnin tai parin sisällä.
Kaikki muutkin asiat, mitä opin ensimmäisellä viikolla alkaa sujua aika rutiininomaisesti.
Ensimmäiseen
viikkoon erona on myös se, että minulla on enemmän tehtävää, koska
henkilökuntaa on nyt normaali määrä (viime viikolla oli kaksi henkilöä minun
lisäksi, kuten viime postauksessa mainitsin, nyt vain yksi henkilö).
Keskiviikkona sain
juuri ennen työaikani päättymistä tunnukset kassajärjestelmään, joten torstaista
lähtien olen pystynyt myymään tuotteita asiakkaille ja tekemään suurimman osan
työtehtävistä, mitä muutkin tekevät liikkeessä, paitsi tietenkin kaikista
vastuullisimpia tehtäviä.
Kassan käyttäminen
on monimutkaisempaa kuin oletin, torstaina olin ihan hukassa sen käytössä,
koska en ollut koskaan käyttänyt vastaavaa, käsittelin vain muutaman asiakkaan
sinä päivänä ja pahoittelin hidasta palvelua. Ensimmäisen asiakas myös teki
kokemuksen vähän hankalammaksi, koska halusi maksaa osan tuotteesta käteisellä
ja loput kahdella eri pankkikortilla, enkä tietenkään tiennyt miten se tehdään
kassassa.
Perjantaina pyydettyäni sain harjoitella haluamani ajan ”training
modessa” kassankäyttöä eli pystyin kokeilemaan kaikkia eri toimintoja
virtuaalisesti, jotta oppisin kassan kaikki komennot ilman, että tarvitsisi
mokailla ja sekoilla asiakkaiden edessä. Puolen tunnin sisällä olikin kaikki
peruskomennot kokeiltu ja olin paljon valmiimpi työskentelemään kassalla.
Kassatyöskentelyn vaikein puoli on muistaa kaikki asiat mitä pitää
tehdä, ensimmäisenä kysytään kanta-asiakaskorttia, jos ei löydy niin kysytään
asiakkaalta haluaisiko semmoisen (tehdessä kortin unohdin useasti pyytää
sopimukseen allekirjoituksen, koska tulostin ei ole näkyvillä niin muistin
ottaa paperin sieltä vasta asiakkaan lähdettyä.).
Minun myös pitää tarkkailla mitä sanon asiakkaille, kerran kysyin
asiakkaalta ”saako lähettää ¨spämmiä¨?” kun kysyin lupaa markkinointiviesteihin
tehdessäni asiakaskorttia, enkä olisi edes huomannut sitä, jos työnantaja ei
olisi huomauttanut asiasta.
Asiakkaan ostaessa videopelin pitää myös muistaa kysyä haluaako
asiakas pelille vuoden tai kahden vuoden takuun, joka maksaa eurosta ylöspäin pelin hinnasta riippuen, takuun
otettua peli vaihdetaan samanlaiseen peliin käytettynä, jos tuote hajoaa. Sen lisäksi pitää muistaa laittaa pelikotelon sisälle
cd-levyt ja muut asiat, jotka eivät ole kotelossa valmiina,
Kassalla pitää myös aina huomioida ikärajoitukset, joissakin
peleissä on ikärajat, joten niitä emme myy alaikäiselle tai osta niitä
alaikäiseltä. Alaikäiselle saa myydä enintään 50 euron edestä virtuaalituotteita eli esimerkiksi xbox-, playstation- tai steamrahaa.
Ostamme myös käytettynä pelejä asiakkailta, siinä pätee
ikärajoitukset, sen lisäksi pitää tarkistaa tuotteiden kunto ja tarkistaa, että
tuotteissa ei ole mitään muuta epäilyttävää.
Normaalista poikkeavana pitää myös muistaa antaa ostoskeskuksen
arvontalippu kuitin mukana, minkä unohtaa myös kokeneemmat myyjät välillä.
Niiden lisäksi huomattava määrä muutakin muistettavaa kassalla,
joten älkää ihmetelkö, jos kassamyyjä näyttää olevan välillä hukassa tai myyjä ei aina
jaksa hymyillä.
Funny facts: Jokaisella myymälän työntekijällä on parta, sekä
ainakin puolella henkilökunnasta on myös korkeanpaikankammo kuten itsellänikin, joudumme välillä käyttämään tikkaita, koska osa tuotteista on sijoitettu hyllyille katon rajalla.
Olen myös nyt hämmentynyt, että sain kyseisestä liikkeestä
työharjoittelupaikan. Oletin haettuani paikkaani, ettei sinne ole moni hakenut,
mutta nyt saan itse käännyttää useamman henkilön päivittäin pois, koska liike
ei ole ottamassa ketään ollessani siellä. Tietysti erona on se, että kävin itse
hyvissä ajoin kysymässä ja olen lievästi vanhempi kuin suurin osa hakijoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti